Pitkän karting-uran tehnyt järvenpääläinen Aleksi Jalava, 15, siirtyi tälle kaudella ajamaan Formula 4 -autoa. Ja hyvin siirtyikin, sillä Jalava kruunattiin kauden päätteeksi Formula Academy Finland -sarjan mestariksi.
Suomessa F4-autot kilpailevat Koiranen-Kemppi Motorsportsin organisoimassa Formula Academy Finland -sarjassa. Erillisiä kilpailulähtöjä oli kauden viiden kisaviikonlopun aikana yhteensä 14.
Kaikki kisalähdöt ajettiin yhdessä muiden formulaluokkien kanssa, jolloin samaan aikaan radalla olivat myös Formula 3 -luokan autot. Nämä yhteislähdöt kuuluvat Formula Open -sarjan konseptiin.
Kauden kolme viimeistä kilpailua ajettiin syyskuussa legendaarisella Ahveniston moottoriradalla Hämeenlinnassa.
Ahveniston moottorirata on haastava, sillä radalla on paljon korkeuseroja ja pimeitä mutkia. Jalava sai rataan testipäivinä kuitenkin hyvän tuntuman.
Suoranopeuksissa merkittävästi nopeampia F3-autoja ei pysty F4-autoilla useimmilla radoilla haastamaan, mutta Ahveniston rata tarjosi tähän mahdollisuuden.
Jalava lähti kauden päätösviikonloppuun Formula Academy Finland -sarjan piikkipaikalta, mutta sarja oli hyvin tasainen ja kolmella kuljettajalla oli ennen päätösviikonvaihdetta mahdollisuudet sarjavoittoon.
Lauantaina nähtiinkin varsinainen jännitysnäytelmä, kun takarivistä kisaan lähtenyt ja kautta hallinnut F3-luokan kuljettaja ajoi Jalavan etumatkaa kiinni kierros kierrokselta. Jalavan vauhti oli kuitenkin erinomaista ja hän pystyi pitämään F3-luokan auton takanaan koko kisan ajan ja ylitti maaliviivan ensimmäisenä.
Sarjan päätösviikonloppuna Jalavan kokonaissaldo F4-kuskien välisessä mittelöinnissä oli kaksi voittoa ja yksi kakkossija. Saavutetut sijoitukset takasivat Jalavalle Formula Academy Finland -sarjan mestaruuden.
Formula Open -sarjan kokonaispisteissä Jalava sijoittui toiseksi F3-kuljettajan jälkeen. Jalavan leiri viestii, että ilman keskeytyksiä ajettu nousujohteinen kausi toi F4-autolla debytoineelle Jalavalle maksimaalisen onnistumisen.
Jalavan hyvästä vauhdista kertoo sekin, että F4-autojen paalupaikalle hän ajoi kauden aikana seitsemän kertaa. Paalupaikka määräytyi aika-ajon tai kisalähdön nopeimman kierrosajan perusteella.