Jani Luhtaniemi nähdään tällä viikolla pitkästä aikaa rallin SM-osakilpailussa, kun Rovaniemellä ajetaan Arctic Lapland Rally eli perinteinen Tunturiralli. Paluukisa on samalla tuusulalaisen debyyttikisa nelivetokalustolla.
Luhtaniemen edellisestä SM-rallistartista on kulunut yli kaksi vuotta. Tuolloin, kaudella 2020, SM-pronssi jäi mieheltä harmittavasti vain puolen pisteen päähän. Sen jälkeen Luhtaniemen aika on mennyt lähes kokonaan omassa auto- ja konehuoltoyrityksessä töitä paiskien.
– Viimeiset kaksi vuotta olen keskittynyt oman firman pyöritykseen, mutta ihan ilman rallia ei tämäkään aika ole mennyt. Olen toiminut huoltohommissa KMS Racingillä ja saanut siinä samalla vähän uutta perspektiiviä ralliin niin kotimaassa kuin kansainvälisissäkin kisoissa, Luhtaniemi sanoo tiedotteessa.
Mikä sitten sai Luhtaniemen palaamaan kilpurin ratin taakse?
– Totta kai se puoli pistettä jäi mieleen kutittelemaan. Kun rallimekaanikkohommien lisäksi ajoin KMS:llä esittelyitä ja asiakaskyydityksiä Rally3:lla, alkoi polte kisaamaan kasvaa kunnolla. Otin yhteyttä entisiin ja uusiin yhteistyökumppaneihin, ja lopputuloksena laitettiin nimi listaan Tunturiin.
Arctic Lapland Rally on siis 25-vuotiaan Luhtaniemen debyyttikisa nelivetokalustolla. Kyytiin istuu luottokartturi Juha-Pekka Jauhiainen, ja kaksikon käskytettävänä on KMS Racingin Rally3-luokiteltu Ford Fiesta.
– Ennen Tunturin nuotitusta käymme hakemassa nelivetotuntumaa Ranualta. Kisaviikolla keskiviikko on varattu Rally3-testeihin ja torstain shakedownissa ajetaan sitten vielä viimeiset silaukset ennen starttia. En ole varmaan koskaan ajanut näin paljon testiä, Luhtaniemi nauraa.
Tulostavoitteita paluukisaan ei ole asetettu, tärkeintä on hyvä ja kilpailukykyinen suoritus.
– Tunturi määrittää kauden jatkon. Jos tulos on hyvä, pyrimme jatkamaan SM-sarjaa Jyväskylästä. Jos taas näyttää ettei osu eikä onnistu, mietitään kauden jatkoa sitten uudestaan.
Rallin SM-sarjan käynnistävä Tunturiralli ajetaan 13.–14.1.