Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) toteaa, että Poker Run -tapahtuman järjestelyissä oli puutteita. Otkes julkaisi torstaina tutkintaselostuksensa Hangon veneturmasta, jossa kuoli 12-vuotias lapsi ja loukkaantui kaksi aikuista elokuussa 2020.
Onnettomuus tapahtui, kun nopeusmittausajoon osallistunut vene lähti kovassa vauhdissa kuljettajan hallinnasta ja ajautui katsojaveneiden joukkoon. Otkesin tutkinnanjohtaja Kai Valonen kertoi tiedotustilaisuudessa, että kyseessä ei ollut minkään veneluokan kilpailu, joten tapahtumaa eivät koskeneet kilpaveneilyn lajisäännöt.
Hangon huvivenesataman edustalla tapahtunut nopeusmittausajo oli viime vuonna yksi osa vuodesta 2006 järjestettyä Poker Run -tapahtumaa.
Otkesin johtajan, professori Veli-Pekka Nurmen mukaan tapahtumalla oli turvallisuussuunnitelma, mutta siinä ei käsitelty ollenkaan veneillä ajamista.
Ajorataa ei ollut merkitty, eikä sen turvaetäisyyttä yleisöön ollut pohdittu.
– Kohtalaisen täydellisesti on epäonnistuttu tapahtuman riskiarvioinnissa, sanoo Nurmi.
Vene lähti hallinnasta, kun se osui peräaaltoon
Otkesin mukaan tapahtumat saivat alkunsa, kun yleisöveneiden joukosta liikkeelle lähtenyt vene kiihdytti nopeusmittausradan reunaan jättäen jälkeensä niin sanotun peräaallon. Samanaikaisesti leveä kaksirunkoinen katamaraanivene lähestyi maalialuetta kovalla vauhdilla.
Peräaallon jättänyt vene oli vasta matkalla lähtöalueelle, minne sen oli tarkoitus kiertää kauempaa.
Kun katamaraanivene osui peräaaltoon, kuljettaja menetti veneen hallinnan ja vene ajautui päin pohjoispuolen katsojaveneitä.
Törmäyksen kohteena ollut huvivene oli avonainen, kohtuullisen iso kumivene. Törmäyksen jäljiltä vene kellui, mutta sen pinnassa näkyi isoja jälkiä ja murtumia.
Katamaraaniveneessä oli käsikäyttöinen kaasu, joka voi jäädä päälle, jos kuljettaja menettää veneen hallinnan. Törmäystilanteessa veneen nopeus oli laskenut 100 solmusta noin 40 solmuun. Kai Valosen mukaan 40 solmua vastaa noin 70 kilometriä tunnissa.
Veneessä oli kaksi 350-hevosvoimaista moottoria, joissa oli vaihdetut suojakopat, eli veneen ulkonäkö ei kerro sen tehosta. Valonen korostaa, että tämänkaltainen vene on tarkoitettu ihan normaaliin vesiliikenteeseen.
– Moottoriohjausyksikköjä ei ollut vaihdettu, vaikka sosiaalisen median keskusteluissa tätä on epäilty, kertoo Valonen.
Tänä vuonna nopeusmittausajoa ei järjestetä
Poker Run -tapahtumassa ei ole vuonna 2021 ollenkaan nopeusmittausajo-osuutta. Tapahtuman järjestäjän Petri Ohtosen mukaan tapahtuma tulee muuttumaan tänä vuonna rakenteeltaan paljon.
– Paljon jää pois ja uutta tulee tilalle, vielä ei ole lähellekään valmista, sanoo Ohtonen.
Kun ohjelma on saatu lukkoon, alkaa myös turvallisuussuunnitelmien teko.
Viranomaisten vaatimukset ovat sekavia
Veli-Pekka Nurmen mukaan tapahtumien järjestäjiltä vaaditaan monipuolista osaamista niiden suunnittelusta ja järjestelystä.
Otkesin mukaan vaatimuksia tulee liikaa eri suunnilta, eivätkä viranomaisetkaan tunne kunnolla toistensa valvontamenettelyjä ja vaatimuksia järjestäjille. Vaatimukset ovat myös tarpeettoman monimutkaiset ja päällekkäiset, mikä voi viedä huomion pois olennaisesta.
– Ohjeet enemmän hämmentävät järjestäjiä, kuin ohjaavat oikeaan suuntaan, sanoo Nurmi.
Toinen riski on, että turvallisuussuunnitelma kopioidaan suoraan edellisen vuoden turvallisuussuunnitelmasta.
– Tässä oli havaittavissa, että sama paperi oli ollut käytössä kauan. Turvallisuussuunnitelmassa oli puhelinnumeroita, jotka olivat poistuneet käytöstä kymmenen vuotta sitten. Nämä virheet eivät muuta onnettomuutta, mutta ne osoittavat, että ajatus ei ole ollut mukana, sanoo Valonen.
Nurmi korostaa, että myös turvallisuusviranomaisten pitäisi olla tarkkana, ettei mitä tahansa papereita hyväksytä.
Ennen viime vuotta Poker Run -tapahtumaa oli järjestetty monta vuotta ilman onnettomuuksia. Suomenlahden merivartiosto ja Suomen meripelastusseura olivat mukana tapahtumassa. Otkesin mukaan niiden toiminta oli asianmukaista.
Veneille asetetut tekniset vaatimukset ovat varsin sallivat
Otkesin mukaan vesiliikennelain uudistuksissa, turvallisuusstrategiassa ja muissa tulevissa ratkaisuissa on otettava huomioon entistä nopeammat veneet.
Nopeiden veneiden määrä on kasvussa. Valosen mukaan saatavilla on yhä tehokkaampia moottoreita.
– Ei ole kauaa, kun 200 hevosvoimainen perämoottori oli isoimpia, mitä oli saatavilla, mutta nykyään on jopa 400- ja 600-hevosvoimaisia, sanoo Valonen.
Vesiliikenteessä tilannenopeus pitää asettaa tilanteeseen sopivaksi, mutta varsinaisia nopeusrajoituksia on lähinnä satamien lähellä ja salmissa.
Valosen mukaan vaatimukset kuljettajalle on varsin vähäiset. Vaatimuksissa korostetaan päällikön vastuuta, mutta se perustuu paljolti omaan harkintaan.
Vesiliikennelain mukaan päälliköllä tulee olla veneen kuljettamiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Rekisteröitävää moottorikäyttöistä vesikulkuneuvoa saa ohjailla tai hallita vain henkilö, joka on täyttänyt 15 vuotta. Erityisen vaaraa aiheuttavan vesikulkuneuvon päällikön tulee olla 18-vuotias. Venettä ei saa kuljettaa yli 1,0 promillen humalassa.
Myös poliisi tutkii Hangon onnettomuutta. Nopeusajossa olleen veneen kuljettajaa ja hetkeä ennen onnettomuutta nopeusajoväylälle ajaneen veneen kuljettajaa epäillään kuolemantuottamuksesta, vammantuottamuksesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Neljää tapahtuman järjestäjää epäillään kuolemantuottamuksesta ja vammantuottamuksesta.