Pohjanlahden ympärille on perustettu verkosto vetytalouden kehittämiseksi

EU:n uusi vetystrategia tavoittelee 180–450 miljardin euron investointeja puhtaaseen ja uusiutuvaan vetyyn Euroopassa vuoteen 2050 mennessä. Verkosto haluaa, että osa niistä suuntautuisi Pohjanlahden alueelle. AFP / LEHTIKUVA

Antti Autio / STT

Pohjanlahden ympärille on perustettu yritysten yhteistyöverkosto BotH2nia vetytalouden kehittämiseksi. Verkostoon liittyy lukuisia yrityksiä ja yliopistoja Suomessa ja Ruotsissa.

EU:n uusi vetystrategia tavoittelee 180–450 miljardin euron investointeja puhtaaseen ja uusiutuvaan vetyyn Euroopassa vuoteen 2050 mennessä. Verkosto haluaa, että osa niistä suuntautuisi Pohjanlahden alueelle.

Vety on päästötön energialähde, jota voidaan hyödyntää teollisuudessa ja liikenteessä. Muun muassa Neste valitsi Rotterdamin seuraavan uusiutuvia polttoaineita tuottavan jalostamon sijaintipaikaksi pitkälti vedyn saatavuuden perusteella.

Verkostoon kuuluva teräsyhtiö SSAB suunnittelee puolestaan nykyisen koksiin ja masuuniteknologiaan perustuvan teräksenvalmistuksen muuttamista vetypelkistykseen ja sähköuuniteknologiaan.

BotH2nian mukaan Pohjanlahden ja Suomen vahvuuksia ovat hyvät tuuliolosuhteet tuulivoiman tuottamiseksi, vesi- ja ydinvoima varasähkönä, toimivat sähkön siirtoverkot, puhdas vesi sekä eurooppalaisittain edullinen sähkön hinta.

Vedyn tuottaminen polttoaineeksi perustuu siihen, että vesimolekyylit hajotetaan vedyksi ja hapeksi elektrolyysin avulla. Menetelmä ei tuota mitään päästöjä vaan ainoastaan vesimolekyyleissä olevia alkuaineita eli vetyä ja happea.

Elektrolyysi kuluttaa kuitenkin runsaasti sähköä. Pohjanlahden alueen etuna on se, että alueella on tarjolla runsaasti tuulivoimalla ja ydinvoimalla tuotettua päästötöntä sähköä.

Toinen menetelmä on, että vetyä voidaan tuottaa maakaasusta uusilla menetelmillä, joilla hiili voidaan saada kiinteänä talteen ja hyödyntää teollisuuden raaka-aineena päästöttömästi.

Vety on helposti varastoitavissa

Vety on helposti varastoitavissa toisin kuin sähkö. Vety soveltuu myös kuljetettavaksi pienin muutoksin maakaasuverkostossa, joka on tiheä Keski-Euroopassa. Suomessa vedyn kuljettaminen vaatisi huomattavia investointeja uusin putkiin.

Vetyä voidaan kuitenkin kuljettaa myös laivoissa nesteytetyn maakaasun tapaan sellaisenaan tai typen kanssa yhdistettynä ammoniakiksi.

Teollisuuden ohella maanteiden raskaan liikenteen ja lentoliikenteen odotetaan tulevan olemaan vedyn suurkäyttäjiä.

Vety on kevyt polttoaine suhteessa energiasisältöön. Se soveltuu näin liikenteeseen, jossa paino on ratkaiseva tekijä. Raskaat akut soveltuvat huonosti rekkoihin ja lentokoneisiin.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut