JSN antoi langettavan päätöksen paikallislehdessä julkaistusta kunnanvaltuutetun mielipidekirjoituksesta – olennainen asiavirhe olisi pitänyt korjata

JSN muistutti, että tiedotusvälineellä on vastuu julkaistaviksi valituista mielipidekirjoituksista. HEIKKI SAUKKOMAA / LEHTIKUVA

Maiju Ylipiessa / STT

Julkisen sanan neuvosto (JSN) on antanut langettavan päätöksen paikallislehti Tejukalle. JSN:n mukaan lehden julkaisemassa mielipidekirjoituksessa oli olennainen asiavirhe, joka olisi pitänyt korjata.

Tejuka-lehti julkaisi 26. tammikuuta printtilehden mielipidepalstalla teuvalaisen kunnanvaltuutetun mielipidekirjoituksen, jossa esitetyn väitteen mukaan koronavirusta ei olisi eristetty eikä siten todennettu.

Kirjoituksen mukaan ”pandemia” loppuisi, jos elettäisiin mahdollisimman normaalia elämää. Kirjoituksessa väitettiin myös, että yli 12-vuotiaille suositellusta hengityssuojainten käytöstä aiheutuisi vakavia seurauksia kehittyville aivoille.

Lehti epäili kirjoituksen lähteiden luotettavuutta seuraavan numeronsa pääkirjoituksessa. Lisäksi lehti julkaisi kaksi mielipidekirjoitusta, joissa kyseenalaistettiin valtuutetun väitteet ja lähteet, sekä haastatteli asiasta alueen terveyspalvelujen johtajaa.

JSN katsoi toimituksen reaktion täyttäneen näiltä osin Journalistin ohjeiden minimivaatimukset.

Väite siitä, että koronavirusta ei olisi eristetty eikä siten todennettu, oli kuitenkin JSN:n mukaan olennainen asiavirhe, jota ei korjattu pyynnöstä huolimatta.

JSN totesi päätöksessään, että kirjoittajalla oli oikeus kertoa mielipiteensä pandemiarajoituksista ja vastustaa hengityssuojaimen käyttöä. Neuvosto kuitenkin totesi myös, että tiedotusvälineellä on vastuu mielipidekirjoituksista, jotka se on valinnut julkaistaviksi.

Annetun päätöksen mukaan Tejuka-lehden lähdekritiikki oli moitittavan vähäistä, minkä selvästi virheellisen väitteen päätyminen lehteen osoitti.

Langettavat myös Helsingin Uutisille ja Mikkelin Kaupunkilehdelle

JSN antoi kokouksessaan langettavan päätöksen myös Helsingin Uutisille, joka oli jättänyt olennaisen asiavirheen korjaamatta. Lehden mukaan oikaisupyyntö oli jäänyt huomaamatta, koska se oli ohjautunut sähköpostin roskapostiin.

Langettavan päätöksen sai myös Mikkelin Kaupunkilehti, jonka päätoimittaja käsitteli lehdessä kaupungin omistaman sähköyhtiön osakkeiden myyntiä ja ostajaehdokkaita mainitsematta, että hänellä itsellään oli sidonnaisuus yhteen ostajaehdokkaaseen.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut