Tuore Digibarometri: Suomi kakkossijalla digitaalisuuden hyödyntämisessä – kotimaan verkkokaupan kehitys jäljessä Tanskaa ja Ruotsia lähes kymmenen vuotta

Suomi sijoittuu digitaalisuuden hyödyntämisessä toistamiseen hopeasijalle maiden välisessä vertailussa. Kuvituskuva. Marko Puumalainen

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen vuoden 2021 Digibarometristä selviää, että Suomi sijoittuu digitaalisuuden hyödyntämisessä jo toistamiseen hopeasijalle maiden välisessä vertailussa.

Vertailun kärkipaikkaa hallitsee viime vuoden tapaan Tanska ja kolmanneksi kapuaa Ruotsi aiemmalta kuudennelta sijalta. Sen sijaan Yhdysvallat tippuu kolmannelta sijalta viidenneksi, kun myös Norja kiilaa sen ohi neljänneksi täydentäen Pohjoismaista menestystä. Kuudennella sijalla on Alankomaat.

Digibarometri vertailee ja mittaa digitaalisuuden hyödyntämistä 22 maan kesken kolmella eri tasolla: edellytykset, käyttö. Lisäksi digitaalisuuden vaikutukset vertaillaan kolmella pääsektorilla: yritykset, kansalaiset ja julkinen.

Digibarometrissä Suomi menestyi parhaiten julkisen sektorin vertailussa nousten sijalle 1. Yritysten välisessä vertailussa sijoitus on kohentunut muutaman pykälän, mutta kansalaisten tasolla heikentynyt yhden sijan. Molemmissa Suomen sijoitus on neljäs.

Suomen verkkokauppatase on silti edelleen alijäämäinen. Verkkokauppamyyntiä harjoittavien yritysten osuus oli Ruotsissa ja Tanskassa suurempi jo vuonna 2011 kuin Suomessa vuonna 2020.

Verkkokauppamyynnin osuus kotimaisissa yrityksissä oli vuonna 2011 kuutisen prosenttia liikevaihdosta, kun vastaava osuus vuonna 2019 oli seitsemän prosenttia.

Suomalaiset yritykset ovat jäämässä Euroopan kärjestä ja suomalaiset verkkokaupat myyvät muita selvästi harvemmin ulkomaille. Moni itäisen Euroopan maa on noussut jo verkkokaupan kehityksessä Suomen rinnalle tai ohi.

Esimerkiksi Romaniassa ja Bosnia-Hertsegovinassa verkkokauppamyyntiä harjoittavien yritysten osuus oli viime vuonna jo sama kuin Suomessa. Vertailussa Suomen ohi kirivät esimerkiksi Liettua, Serbia ja Kroatia.

Kommentoi

Mainos: Keski-Uudenmaan kehittämiskeskus

Lisäkasvua ulkomailta – kansainvälistymisstrategia syntyi Keuken kanssa

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut