Vedyntuotantoa varten pilottilaitos Kokkolaan – tavoitteena käynnistää laajamittainen tuotanto parin vuoden kuluessa

Antti Autio / STT

Vedyntuotantoa varten on valmisteilla teollisen mittakaavan pilottilaitos Kokkolaan, kertoo vety-yhtiö Hycamite TCD Technologies . Pilottilaitoksessa Hycamite testaa tehdastuotannossa uutta vedynvalmistusteknologiaansa.

– Tavoitteemme on käynnistää laajamittainen vedyntuotanto teknologiamme avulla seuraavan parin vuoden aikana. Tuottamaamme vetyä voidaan käyttää muun muassa puhtaaseen energian tuotantoon sekä erilaisiin teollisuusprosesseihin, kertoo Hycamiten toimitusjohtaja Laura Rahikka tiedotteessa.

Päästötön vety on polttoaine, jota voidaan käyttää energiantuotannon ja teollisuuden lisäksi liikenteessä.

Päästöttömän vihreän vedyn arvioidaan nousevan 2030-luvulla merkittäväksi energianlähteeksi ilmastonmuutoksen torjunnassa. Vedystä voidaan valmistaa synteettisiä polttoaineita, joilla voidaan korvata esimerkiksi öljystä tehty lentopetroli, diesel ja bensiini.

Rahikan mukaan Hycamiten menetelmä auttaa yrityksiä siirtymään vedyn käyttöön jo lähivuosina. Hycamite valmistaa maa- ja biokaasun metaanimolekyylejä pilkkomalla vedyn lisäksi puhdasta, teollisuuskäyttöön sopivaa hiiltä. Vedyn ja hiilen valmistuksessa ei synny kasvihuonekaasupäästöjä.

Toinen menetelmä saada vetyä on hajottaa elektrolyysissä vesimolekyyli vedyksi ja hapeksi. Vety ajetaan polttokennon tai kaasuturbiinin läpi, jolloin syntyy energiaa.

Elektrolyysi tarvitsee kuitenkin paljon sähköä, joten päästöttömän vedyn tuotanto nojaa tuuli-, aurinko- ja ydinvoimaloihin.

– Tuulivoimalla tuotettua vetyä ei riitä markkinoilla tarpeeksi vastaamaan kasvavaan kysyntään vielä pitkään aikaan, Rahikka huomauttaa.

Rakentaminen alkaa ensi vuonna

Pilottilaitoksessa Hycamite testaa tehdastuotannossa vedynvalmistusteknologiaansa. Heinäkuussa yhtiö ottaa Kokkolassa käyttöön uudet, nykyistä laboratoriota isommat tilat pientä testilaitosta varten. Teollisen testilaitoksen rakentaminen alkaa ensi vuonna.

Vedyn etu akkuihin verrattuna on se, että vety on erittäin kevyttä, mutta akut ovat erittäin painavia. Vetyä voi myös varastoida ja kuljettaa maakaasuputkissa pienin muutoksin, mikä on etu tiheän kaasuputkiverkoston omaavassa Keski-Euroopassa.

---

Juttua on korjattu 24.6. klo 20.17 korvaamalla sana vihreä (vety) päästöttömällä 3. kappaleessa.

Kommentoi

Mainos: Keski-Uudenmaan kehittämiskeskus

Lisäkasvua ulkomailta – kansainvälistymisstrategia syntyi Keuken kanssa

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut