Finnairin toimitusjohtaja uskoo komission ilmastoesityksen nostavan lippujen hintoja – Neste odottaa uusiutuvien polttoaineiden markkinan kasvavan

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner huomauttaa, ettei ilmailualalla ole koronapandemian seurauksena voittopuskuria, josta ottaa kustannuksia pois. HEIKKI SAUKKOMAA / LEHTIKUVA

Ilkka Hemmilä, Viivi Salminen / STT

Hiilijalanjäljen pienentämiseen liittyvät kustannukset tulevat tuomaan nostopainetta lentolippujen hintoihin, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.

Euroopan komissio esitti osana ilmastopakettiaan muun muassa sitä, että lentoyhtiöille ilmaiseksi jaettavien päästöoikeuksien määrää on tarkoitus vähentää vuosittain. Ehdotuksen mukaan päästöoikeudet siirtyisivät kokonaisuudessaan huutokaupan piiriin vuonna 2026.

– Mitä tulee päästökauppaan ja siihen liittyvien vapaiden oikeuksien vähittäiseen poistumiseen, niin sillä toki tulee olemaan kustannusvaikutus tulevan kymmenen vuoden aikana lentoliikenteeseen, Manner kommentoi kysymystä yhtiön tuloskatsauksen yhteydessä.

Hän huomautti, että alalla ei ole koronapandemian seurauksena voittopuskuria, josta ottaa kustannuksia pois.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) sanoi tiedotustilaisuudessa, että Finnair on pitkään käynyt neuvotteluita uusiutuvan biopolttoaineen sekoitemäärän kasvattamisesta.

– Olisin aika luottavainen sen suhteen, että Finnairin vahva suhteellinen kilpailuasema Euroopassa ja jopa globaalisti tulee säilymään hyvänä, hän sanoo.

Neste iloitsee jakeluvelvoitteesta

Lisäkustannuksia lentoyhtiölle aiheuttaisi myös ehdotus biopolttoaineiden käyttömandaatista.

Uusiutuvia polttoaineita valmistava Neste kertoi tuoreeltaan kannattavansa komission esittämää ilmastopakettia. Yhtiön yhteiskuntasuhdejohtaja Ilkka Räsänen arvioi paketin tukevan uusiutuvien polttoaineiden markkinan kasvua lentoliikenteen ohella tieliikenteessä.

– Komission ehdotus EU:n laajuisesta uusiutuvien lentopolttoaineiden kasvavasta minimijakeluvelvoitteesta vuodesta 2025 alkaen luo suuren markkinan ja vähentää lentoliikenteen päästöjä progressiivisesti, Räsänen sanoi keskiviikkona tiedotteessa.

Manner luonnehti komission ilmasto-ohjelmaa erittäin kunnianhimoiseksi. Sen tavoitteena on leikata vuoteen 2030 mennessä yli puolet unionin kasvihuonekaasupäästöistä vuoteen 1990 verrattuna.

Finnairin toimitusjohtaja kuitenkin lisäsi, että yhtiö itse tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2045 mennessä, mikä olisi linjassa komission suunnitelmien kanssa.

– Meidän kannaltamme hyvin tärkeää on, että tähän tulee eurooppalainen lähestymistapa eikä fragmentoitunut kansallinen lähestymistapa. Siltä osin paketti vaikuttaa hyvältä.

Kansainvälinen järjestö kriittisenä

Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA sen sijaan otti komission pakettiin selvän kielteisen kannan.

IATA kertoi tiedotteessa, ettei se pidä verotusta sopivana vastauksena kestävän lentämisen saavuttamiseksi. Järjestö kaipasi ennemmin kannustimia vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöön.

– Verot vievät teollisuudesta varoja, jotka voisivat tukea päästöjen vähentämistä laivaston uusimiseen ja puhtaisiin teknologioihin käytettävillä investoinneilla, IATA:n pääjohtaja Willie Walsh sanoi tiedotteessa.

Viranomaisilta järjestö kaipaisi lisäksi toimia ilmaliikenteen hallintapalveluiden yhdistämiseksi. IATA:n mukaan ilmaliikenteen hallinnan yhdistäminen voisi leikata Euroopan lentopäästöjä 6–10 prosenttia.

Komission laatima ehdotuspaketti on hyvin laaja, ja tämän vuoksi Finnairin pitää Mannerin mukaan vielä tehdä huolellisempi vaikutusanalyysi siitä, mitä se tulisi yhtiölle kaikkinensa tarkoittamaan.

---

Korjaus klo 16.48: Neste kommentoi asiaa tuoreeltaan keskiviikkona, ei torstaina, kuten jutussa aiemmin luki

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut