Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Yritysostot tukivat Sanoman tulosta toisella neljänneksellä – mainosmyynti elpyi mutta laahaa yhä epidemiaa edeltänyttä tasoa jäljessä

Viime vuonna tehdyt yritysostot tukivat Sanoman tulosta vuoden toisella neljänneksellä.

Mediakonsernin operatiivinen liiketulos ilman hankintamenojen poistoja kasvoi huhti–kesäkuussa 65 miljoonaan euroon, kun vuotta aiemmin se oli 54 miljoonaa.

Neljänneksen liikevaihto kasvoi 303 miljoonaan, kun se vuotta aiemmin oli 246 miljoonaa euroa.

Sanoma osti viime vuonna espanjalaisen oppimateriaalikustantaja Santillanan , jonka integraatio etenee toimitusjohtaja Susan Duinhovenin mukaan suunnitelmien mukaan.

Lisäksi oppimisliiketoiminnan orgaaninen kasvu oli Duinhovenin mukaan erityisen vahvaa Hollannissa ja Puolassa, joissa on käynnissä opetussuunnitelmauudistus tai siirtyminen tilauspohjaiseen malliin.

– Oppimisliiketoiminnassa olemme jatkaneet etäopetuksen tukemista digitaalisilla työkaluillamme, emmekä odota pandemian vaikuttavan liiketoimintaan merkittävästi, Duinhoven kertoo.

Oppimisliiketoiminnan tulos kasvoi neljänneksellä 48,9 miljoonaan euroon. Medialiiketoiminnan tulos koheni viidenneksellä 19,3 miljoonaan euroon.

Sanoma osti niin ikään viime vuonna Alma Medialta Aamulehden, Satakunnan Kansan ja 13 paikallislehteä. Sanoman mukaan liikevaihdon kasvu ja alueellisen sanomalehtiliiketoiminnan ostosta saadut synergiat tukivat medialiiketoiminnan tuloksen paranemista.

Medialiiketoiminnassa konserni kertoo mainosmyynnin elpyneen voimakkaasti viime vuodesta, jolloin koronapandemia kuritti sitä. Toisen vuosineljänneksen mainosmyynti jäi kuitenkin kuusi prosenttia pandemiaa edeltävästä eli vuoden 2019 vastaavan ajankohdan tasosta.

Sanoma on STT:n pääomistaja.