Suomessa kolmasluokkalaisten osaaminen tasaista eri alueilla – myöskään sukupuolten välillä ei eroa

Suomen peruskouluissa oppilaiden matematiikan ja äidinkielen taidot ovat samaa tasoa kolmannen luokan alussa eri puolilla Suomea, kertoo Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Vesa Moilanen / LEHTIKUVA

STT

Suomen peruskouluissa oppilaiden matematiikan ja äidinkielen taidot ovat samaa tasoa kolmannen luokan alussa eri puolilla Suomea, kertoo Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi). Karvin mukaan osaamiserot ovat silti suuria yksittäisten oppilaiden välillä.

Oppilaat aloittavat kolmannen luokkansa alueellisesti tasa-arvoisessa asemassa ympäri Suomen. Eri aluehallintovirastojen alueilla toteutetuissa testeissä oppilaiden pistemäärät vaihtelivat vain vähän. Lisäksi suomen- ja ruotsinkielisten koulujen oppilaiden osaaminen oli keskimäärin yhtä hyvää.

Tyttöjen ja poikien väliset osaamiserot olivat pieniä, ja sukupuoli selitti vain puoli prosenttia kokonaistuloksesta. Tyttöjen kokonaistulos oli hieman parempi kuin poikien, ja he osasivat äidinkielen tehtävät poikia paremmin. Matematiikassa kummankin taidot olivat keskimäärin samalla tasolla.

Muutoin oppilaiden osaamisessa oli paljon yksilöllistä vaihtelua kaikissa oppilasryhmissä. Suomea tai ruotsia toisena kielenä opiskelevien oppilaiden keskimääräiset tulokset olivat selvästi heikompia kuin muiden. Heidänkin taidoissaan vaihtelu oli kuitenkin suurta.

Mukana tehtäviä ääripäistä

– Taidoiltaan heikoimmat oppilaat osasivat esimerkiksi laskea yhteen luvuilla yhdestä viiteen ja yhdistää lyhyitä sanoja niitä vastaaviin kuviin. Edistyneimmät oppilaat tunnistivat tekstityyppejä, osasivat tehdä tulkintoja erilaisista teksteistä, laskivat sujuvasti kolminumeroisillakin luvuilla ja ymmärsivät jotain myös todennäköisyyksistä, arviointiasiantuntija Annette Ukkola kertoo Karvin tiedotteessa.

Kolmasluokkalaisten arviointiin osallistui 8077 oppilasta eli 13,5 prosenttia ikäluokasta kattavasti eri puolilta Suomea. Oppilaiden taitoja arvioitiin syksyllä 2020 matematiikassa, äidinkielessä ja kirjallisuudessa.

Arviointiin osallistujat tekivät osaamista mittaavan tehtäväsarjan tietokoneilla tai tableteilla. Osa tehtävistä oli suunniteltu todella helpoiksi ja osa erittäin vaikeiksi kolmannen luokan aloittaville oppilaille.

Nyt raportoidut tulokset ovat osa perusopetuksen oppimistulosten pitkittäisarviointia.

Kommentoi

Mainos: Keski-Uudenmaan kehittämiskeskus

Lisäkasvua ulkomailta – kansainvälistymisstrategia syntyi Keuken kanssa

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut