Hellekesänä alkoholipitoisten panimojuomien myynti laski ja alkoholittomien nousi

Alkoholittomia juomia myytiin merkittävästi enemmän kuin samalla ajanjaksolla vuotta aiemmin. VESA MOILANEN / LEHTIKUVA

STT

Oluen, siiderin, long drink -juomien sekä virvoitusjuomien ja kivennäisvesien kokonaismyynti kasvoi heinä–syyskuussa 5,7 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tiedotteessa kerrotaan, että juomia myytiin Suomessa ajanjaksolla yhteensä 226 miljoonaa litraa.

Alkoholipitoisten panimojuomien myynti laski 1,4 prosenttia. Esimerkiksi oluen myynti laski edellisvuodesta 2,9 prosenttia.

Alkoholittomia juomia taas myytiin merkittävästi enemmän kuin samalla ajanjaksolla vuotta aiemmin. Niiden myynti kasvoi kolmannella vuosineljänneksellä yhteensä 13,6 prosenttia.

– Kuluttajat ovat hienosti löytäneet vedet kuumien kesäpäivien janonsammuttajina. Kuluttaja kuitenkaan harvoin tietää maksavansa lähde- ja kivennäisvesistä virvoitusjuomaveroa, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen sanoo tiedotteessa.

Tiedot perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.

Kommentoi

Mainos: Keski-Uusimaa

Monipuoliset sisältömme odottavat sinua!

| Päivitetty

Mainos: Jonna Weckström ja Jouko Karjalainen

Sosiaalihuollosta puhuminen pitää lopettaa!

| Päivitetty

Mainos: Tuukka Saimén

Talous ensin

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut