Kuluttajan asema paranee – virheen oletetaan olevan tavarassa jo ostohetkellä, jos virhe ilmenee vuoden kuluessa

Kuluttajan asema tavaran kaupassa paranee Suomessa huomisesta alkaen. Taustalla on lakimuutos, jossa uusia EU-direktiivejä aletaan soveltaa Suomen kuluttajansuojalakiin. Lakimuutos astuu voimaan 1. tammikuuta 2022.

Uuden lain myötä kuluttajan asema vahvistuu virhetilanteissa. Jatkossa virheen oletetaan olleen tavarassa jo ostettaessa, jos virhe ilmenee vuoden kuluessa tavaran vastaanottamisesta. Aiemmin tämä aika on ollut puoli vuotta.

Lisäksi myyjän on annettava tavaran ostajalle aina takuutodistus joko kirjallisesti tai sähköisesti. Nykyään takuutodistus on annettava kirjallisesti vain, jos ostaja erikseen pyytää sitä.

Uusilla säännöksillä pyritään ehkäisemään korjauskierteitä. Kuluttajalla olisi pääsääntöisesti oikeus hinnanalennukseen tai kaupan purkuun jo yhden tuloksettoman korjaus- tai vaihtoyrityksen jälkeen.

Kuluttajansuojalakia täydennetään lisäksi uusilla säännöksillä, jotka koskevat digitaalisen sisällön tai palvelun toimittamista, niiden virhettä ja sen seurauksia sekä digitaalisen sisällön tai palvelun muuttamista. Aiemmin digitaalisen sisällön tai palvelun viivästyksestä ja virheestä ei ole ollut laissa nimenomaista sääntelyä.

Uudet säännökset koskevat sekä sopimuksia, joissa kuluttaja maksaa digitaalisesta sisällöstä tai palvelusta rahalla että sopimuksia, joissa kuluttaja on sitoutunut luovuttamaan henkilötietoja.

Muutosten taustalla olevien direktiivien tavoitteena on helpottaa tavaroiden sekä digitaalisten sisältöjen ja palvelujen ostamista sekä myymistä EU:n alueella.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut