Tekninen häiriö kaatoi Kelan Omakannan aamupäivällä, koronatodistusta ei pystynyt lataamaan

Kelan Kantapalveluissa oli tänään häiriö kello 11:stä noin puoli kolmeen iltapäivällä. Teknisestä viasta johtunut häiriö vaikutti muun muassa ihmisten terveystietojen käsittelyyn. Sähköiset reseptit olivat Kelan mukaan noin puoli tuntia pois käytöstä.

Lisäksi terveydenhuollon ammattilaiset eivät voineet hakea eivätkä tallentaa palveluissa terveystietoja, eikä koronapassia saanut ladattua Omakannasta.

Kelan palvelutoiminnan päällikkö Sanni Isometsä kertoo, että Kelalle ehti tulla häiriön aikana jonkin verran kyselyitä koronapassista.

– Olemme pyrkineet koko ajan ohjeistamaan, että ihmiset ottaisivat koronatodistuksesta esimerkiksi kuvakaappauksen laitteelleen. Näin sitä ei tarvitse ladata joka kerta uudestaan Omakannasta, Isometsä sanoo.

– Jos esimerkiksi (käyttäjän) teleoperaattorilla on vikatilanne, nettiin ei pääse lataamaan todistusta, vaikka Kelan palvelut toimisivat.

Keskiviikkoinen Kantapalveluiden häiriötilanne oli Isometsän mukaan poikkeuksellinen.

– Palveluiden tekninen toimintavarmuus on ollut todella hyvä. Viime keväänä oli viimeksi lyhyehkö reilun tunnin häiriö kantapalveluissa.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut