Marimekon viime vuosi oli yhtiön historian paras. Liikevaihto kasvoi vuoden aikana 23 prosenttia ja vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi 59 prosentilla 31,2 miljoonaan euroon.
Toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kaskon mukaan yhtiön 70-vuotisjuhlavuoteen kasvua toivat erityisesti tukku- ja vähittäismyynti Suomessa. Myös tukkumyynti Aasian–Tyynenmeren alueella ja Skandinaviassa sekä vähittäismyynti Pohjois-Amerikassa nousivat vahvasti.
Kotimarkkinoiden vahvasta vedosta kertoo se, että Suomessa myynti kasvoi 30 prosenttia ja ulkomailla 14 prosenttia.
Suomi edustaa noin puolta Marimekon liikevaihdosta, ja Alahuhta-Kasko ennakoi kasvavaa myyntiä kotimarkkinoilla. Toiseksi suurin markkina on Aasian–Tyynenmeren alue. Japani on suurin markkina, mutta muissakin alueen maissa tavoitellaan kasvua. Tarkoitus on avata ensi vuonna 5–10 uutta myymälää, valtaosa niistä Aasiaan.
Lisäksi yhtiö aikoo jatkaa brändiyhteistyötä sekä globaalisti että paikallisilla markkinoilla. Viime vuonna yhtiö julkisti malliston Adidaksen kanssa.
– Globaalien brändiyhteistöiden ohella päämarkkinoillemme kohdennetut paikalliset yhteistyöt ovat tärkeä tapa tutustuttaa yhä uusia yleisöjä Marimekkoon. Paikallisten yhteistöiden avulla pystymme myös kasvattamaan brändimme kiinnostavuutta kyseisillä markkinoilla, Alahuhta-Kasko sanoi tiedotteessa.
Hallitus esittää, että viime vuodelta maksettaisiin osinkoa 1,60 euroa sekä kahden euron lisäosinko. Viime vuonna Marimekko ei jakanut osinkoa koronatilanteen ja yleisen epävarmuuden takia, mutta hallitus on päättänyt nyt jakaa yhden euron osingon vuodelta 2020.