Lentoyhtiö Finnair aloittaa uuden kustannussäästöohjelman, jolla tavoitellaan ensivaiheessa 60 miljoonan euron säästöjä. Nämä säästöt tulevat jo saavutettujen 200 miljoonan euron säästöjen päälle. Säästötarve johtuu Venäjän ilmatilan sulun pitkittymisestä, joka vaikuttaa erityisesti Aasiaan suuntautuvaan lentoliikenteeseen.
Toimitusjohtaja Topi Manner kertoi tiedotustilaisuudessa, että säästöt toteutetaan kohdennetusti esimerkiksi prosessien tuottavuutta parantamalla sekä jakelusopimuksia ja lentokoneiden vuokrasopimuksia uudelleen neuvottelemalla. Henkilöstövaikutuksia ei ainakaan ensivaiheessa ole. Manner kuitenkin huomautti, ettei kukaan tiedä, kauanko ilmatilan sulku tulee kestämään.
– Ei me tietenkään voida poissulkea sitä, etteikö tulevaisuudessa joitakin (henkilöstö)vaikutuksia olisi, hän sanoi.
Manner huomautti myös, että Venäjän hyökkäyssodan lisäksi yhtiön tilanteeseen on vaikuttanut alkuvuonna monin tavoin edelleen myös koronapandemia.
– Muun muassa sairauslomien takia me pidimme ylimääräistä miehitystä, jotta pystyimme hoitamaan lennot ja palvelun kunnolla. Ja se toi myös mukanaan ylimääräisiä kustannuksia.
Tappio edelleen tuntuva, vaikka liikevaihto kasvoi
Finnairin matkustajamäärä lähes viisinkertaistui alkuvuonna vuoden takaisesta ja oli 1,5 miljoonaa. Liikevaihto oli 400 miljoonaa euroa, mikä on 252 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.
Vertailukelpoinen tulos oli 133 miljoonaa tappiollinen. Tappio oli hieman vähentynyt vuoden 2021 vastaavasta ajasta, jolloin se oli 143 miljoonaa.
Finnair arvioi tuloksensa parantuvan toisella neljänneksellä. Sitä tukee matkustuskysynnän voimakas palautuminen, mutta sitä rasittaa polttoaineen hinnan nousu ja vähäinen Pohjois-Aasian liikenne.
Finnair on tehnyt kesän ajaksi myös ulosvuokraussopimuksia muiden lentoyhtiöiden kanssa. British Airwaysille vuokrataan neljä ja Lufthansalle kolme konetta miehistöineen. Nämä työllistävät kesällä 600 finnairilaista, joten koko yhtiön suomalainen lentävä henkilökunta voidaan pitää kesän aikana töissä.
"Lentoyhteydet Suomen elinehto"
Hallitus kertoi tänään, että se on viime viikolla puoltanut Finnairille jo aiemmin myönnetyn hybridilainan muuttamista pääomalainaksi. Pääomalaina vahvistaisi Finnairin omaa pääomaa. Lainan myöntäminen edellyttää vielä Euroopan komission valtiontukipäätöstä.
Hallitus toteaa, että Finnair on valtiolle strategisen intressin yhtiö.
– Toimivat lentoyhteydet ovat koko Suomen elinehto. Kotimaan ja kansainvälisiä yhteyksiä tarvitsevat niin kansalaiset kuin yritykset, sanoo eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen (sd.) tiedotteessa.