Yhdeksäsluokkalaisten matematiikan osaaminen jatkaa heikentymistään.
Aiempiin vuosiin verrattuna oppilaiden osaaminen oli heikompaa visuaalista ongelmanratkaisua ja perusteluja edellyttävissä digitaalisissa tehtävissä, käy ilmi Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvin tekemästä tutkimuksesta.
Lisäksi matematiikan sanastoa ja kielentämistä vaativissa tehtävissä oli aiempaa suurempi ero oppilaiden välisissä taidoissa.
– Monelle heikosti menestyvälle oppilaalle olisi ollut hyödyllistä saada aiempaa intensiivisempää tukea jo varhaisina kouluvuosina, sillä osaamiseroja on vaikea kuroa umpeen yläluokilla, kirjoittaa Karvi tutkimuksen tiedotteessa.
Karvin mukaan matematiikan osaaminen on ollut laskussa jo vuodesta 2000. Oppilaat jakautuvat nyt matematiikassa heikosti menestyviin, keskiosaajiin ja erittäin hyvin osaaviin.
Digiympäristön haasteet eivät selitä taitotason laskua
Tutkimuksen mukaan oppilailla oli vaikeuksia tehtävissä, joissa matemaattinen ongelma saatettiin ratkaista piirtämällä. Lisäksi laskutoimitusten kirjoittaminen digitaalisella matematiikkaeditorilla oli oppilaille haasteellista.
– Yllättävää on, että jopa kympin oppilailla oli vaikeuksia digitaalisessa kokeessa arvioida neliön sisään mahtuvien kolmioiden määrää. Määrä arvioitiin puolet liian pieneksi, kun paperi-kynäkokeissa tällaista ongelmaa ei ollut, sanoo johtava arviointiasiantuntija Jari Metsämuuronen Karvista tiedotteessa.
Karvin mukaan digitaalisen ympäristön haasteet eivät selitä matematiikan osaamisen pitkäaikaista laskua.
Lisäksi haasteita aiheuttivat tehtävät, joiden tehtävänantoon sisältyi oudompia sanoja kuten "funktio", "jaollinen" tai "todennäköisyys".
– Emme tiedä, onko heikomman suoriutumisen syynä oppilaiden puutteellinen keskittymiskyky vai onko ongelmana näiden tehtävien ymmärtäminen. Matematiikan tarkka kieli ja tehtävissä esiintyvät arkikielelle vieraat ilmaisut näyttävät kuitenkin johtavan kielellisesti taitamattomat oppilaat aiempaa heikompiin suorituksiin, sanoo Metsämuuronen.
Karvi tutki yhdeksäsluokkalaisten oppimistulosarvioinnin aineistojen avulla syitä matematiikan heikentyneen osaamisen taustalla. Tutkimus tehtiin keväällä 2021, ja siihen osallistui noin 12 500 yhdeksäsluokkalaista eri puolilla Suomea.