Koronaneuvontapuhelin on pirissyt, muttei ruuhkautunut

STT

STT

Valtakunnalliseen koronaneuvontapuhelimeen on tullut kahdessa viikossa yli 12 000 puhelua, kerrotaan palvelua hallinnoivasta sosiaali- ja terveysministeriöstä (STM). Tällä hetkellä puheluita tulee tuhannesta kahteen tuhanteen päivässä.

STM:n mukaan palvelu ei ole ollut koko toiminta-aikanaan kertaakaan pahasti ruuhkautunut. Keskimääräinen jonotusaika on ollut noin minuutin mittainen, mutta pisimmillään jonossa on joutunut olemaan kymmenenkin minuuttia.

Puheluissa on kyselty lähes kaikkea virukseen liittyvää. On tiedusteltu matkustamisesta ja siihen liittyvästä karanteenista, toimintaohjeista yli 70-vuotiaille ja riskiryhmään kuuluville, viruksen levinneisyydestä, kokoontumisrajoituksista sekä sitä, minne kaikkialle voi mennä asioimaan ja harrastamaan.

STM:stä kerrotaan, että soittajia on kiinnostanut myös viruksen testausmenetelmät ja se, ketkä testeihin pääsevät.

Kysymyksiä on tullut myös omista oireista, jolloin soittaja ohjataan ottamaan yhteyttä terveydenhuollon numeroihin.

Valtakunnallinen koronaneuvonta palvelee numerossa 0295 535 535 arkisin kello 8–21 ja lauantaisin kello 9–15. Lisäksi monilla kunnilla ja sairaanhoitopiireillä on omat palvelunumeronsa.

Hätänumeroon jopa vähemmän soittoja

Sen sijaan yleiseen hätänumeroon 112 on tullut jopa tavallista vähemmän puheluita viime päivinä.

– Kaiken kaikkiaan jos tämän vuoden päiväkohtaisia vastattuja hätäpuhelumääriä katsoo, ei nähdä mitään kasvua mihinkään suuntaan, vaan ehkä ne ovat jopa hiukan vähentyneet. Olemme hyvin samoissa luvuissa kuin kaikkina päivinä, laatupäällikkö Tommi Hopearuoho Hätäkeskuslaitokselta kertoo.

Hopearuohon mukaan 112-numeroon tulee kyllä päivittäin koronaviruskyselyitä, mutta hyvin vähän.

– Tällä hetkellä vastaamme noin 7 200 hätäpuheluun päivässä, joista vajaat 200 eli noin kaksi prosenttia on millään muotoa koronaan liittyvää. Suurin osahan niistä on ihan aiheellisia yhteydenottoja eli henkilö tarvitsee ensihoitopalveluita, kun ei selviä enää omin keinoin. Eli ihan sellaisia tiedusteluita, että pitääkö minun olla huolissani, ei meille kyllä montaa tule tällä hetkellä.

Jos yleisiä koronatiedusteluita 112:een tulee, vastaajat ohjaavat soittajaa ottamaan yhteyden STM:n valtakunnalliseen palveluun tai kuntien ja sairaanhoitopiirien omiin numeroihin.

Matkapalvelun kysyntä romahtanut

Koronatilanteen aiheuttamat liikkumis- ja kokoontumisrajoitukset näkyvät myös Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluiden tarjoamien matkapalveluiden määrissä. Ne ovat pudonneet alle kolmannekseen normaalista. Tilanne lähti kääntymään viime viikon lopulla.

– Eilen tehtiin 460 matkaa, kun normaalisti tehdään hiukan alle 3 000 matkaa, kertoo kuljetuspalvelupäällikkö Tuomas Päivinen Helsingin sosiaali- ja terveystoimesta.

Matkojen määrän romahtaminen on pitkälti seurausta valtioneuvoston päätöksestä keskeyttää vanhusten ja erityisryhmien päivätoiminta. Myös vapaa-ajan asiointimatkojen määrä on pudonnut merkittävästi.

Matkapalveluita tarjotaan muun muassa ikäihmisille ja vammaisille.

Tällä hetkellä matkapalveluita ei yhdistellä eli samaan kuljetukseen ei sijoiteta kahta ihmistä.

– Meillä on ohjeistukset, että jos tuntee itsensä kipeäksi, niin pitäisi välttää matkustamista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut